NO

IT-SUPPORT

8. Sep

Ditt springbrett til en jobb innen IT

IT- support er helt avgjørende for enhver vellykket bedrift eller organisasjon. En jobb på IT-support vil derfor kunne være en smart vei inn i arbeidslivet og et godt springbrett til din videre karriere innen IT. Med et fagbrev eller bachelor stiller du godt i kampen om en slik jobb.

Jobber du med IT-support har du en svært viktig rolle i virksomheten. Din jobb vil i hovedsak bestå av å identifisere og løse IT-relaterte utfordringer, se helheten i bruk av ulike systemer og hjelpe kunder og brukere med stort og smått. I denne rollen vil du kunne utfordre deg selv, lære mye og utvikle deg i takt med utfordringene. Denne verdifulle innsikten kan dessuten være inngangsbilletten din til andre typer IT-jobber.

Hvorfor bør jeg jobbe innen IT-support?

Har du allerede utdannelse innen IT er du mest sannsynlig den heteste poteten på markedet og på sikt kan du velge og vrake mellom spennende jobbmuligheter og gode betingelser. Men mange av jobbene krever erfaring, og det kan være vanskelig å gå rett inn i en tyngre IT-stilling. IT-support kan gi deg mulighetene du kanskje ikke finner andre steder.

Godt faglig påfyll, økt erfaring og bred kompetanse er noen av fordelene med å starte karrieren med IT- support. Her vil du få mulighet til å lære litt om mye, samtidig som det blir lettere å finne ut av om du ønsker å gå videre som en generalist eller spesialist. Flere av medarbeiderne som i dag jobber på IT-drift, som prosjektledere og teamledere, startet karrieren sin på IT-support.

IT-support deles ofte inn i det vi kaller 1. 2. og 3. linje support, med arbeidsoppgaver som spenner fra enkle spørsmål både internt og eksternt, til store og komplekse utfordringer. Her vil du kunne bidra med alt fra små PC-utfordringer og brukeradministrasjon til mer avanserte problemstillinger som at nettverket går ned. I noen, ofte litt mindre selskaper, skiller man ikke på de ulike linjene og man får muligheten til å jobbe med bredden av problemløsning. I de større selskapene vil man oftere skille på om man sitter på 1. 2 eller 3. linje support.

Stammespråk og fancy buzz words

Jobben byr på hektiske dager ettersom mye kan gå galt i vår tekniske hverdag. Det gjelder derfor å ha en god dose tålmodighet, vilje til problemløsning, samt gode dokumentasjons- og skriveferdigheter på stell. Med din tilnærming til problemløsning skaper du tillit til kundene og du vil møte mange ulike mennesker med forskjellige problemstillinger. Det er derfor en stor fordel at du liker å løse problemer og snakke med folk som ikke innehar din tekniske forståelse. Å kunne omformulere tekniske begrep og fancy buzz words til lettfordøyelig og forståelig språk, er en stor fordel.

Med en jobb i IT-support, bidrar du til at nødvendige prosesser skal fungere. Sånn sett kan du klappe deg selv på skulderen, for på mange måter vil du være ansvarlig for mye av verdiskapningen som skjer i en bedrift. Kommunikasjon, kunnskap og delingskultur er essensielle faktorer for at nettopp verdi skal kunne skapes. Du kan også bidra med din kunnskap til å lære opp ansatte slik at selskapet får maks ut av sine teknologiske løsninger.

Hverdagshelt sa du? Ja, med en jobb på IT-support vil du faktisk være det vi kaller en hverdagshelt hvor du har en viktig nøkkelrolle og gjør en betydningsfull jobb.

Hvordan lande jobb innen IT-support?

Det er flere veier til jobben du ønsker. Du kan søke ledige stillinger på egenhånd, bruke nettverket ditt, kontakte en potensiell arbeidsgiver direkte eller få hjelp av et byrå. Å bruke et rekrutterings- og bemanningsbyrå som en rådgivende part kan være et smart grep. De bruker nemlig sin kompetanse og sitt nettverk, har kjennskap til marked og bransje, følger sine kandidater tett i prosessen og hjelper de å lande drømmejobben.

Synes du det er vanskelig å søke på egenhånd? Hos Toptemp IT hjelper de deg med CV-rådgivning og intervjuforberedelser, samt at de bistår deg med hvilke sertifiseringer du trenger og hvor du eventuelt kan få disse.

Hvordan forberedes kandidater på rekrutteringsprosessen?

En god CV er viktig i kampen om å komme på intervju til drømmejobben. Med god innsikt i markedet hjelper Toptemp IT sine kandidater med å skrive en oversiktlig og aktuell CV som får frem det beste av erfaring, utdannelse og personlige styrker.

Med en CV som er good to go og et intervju innen rekkevidde, forbereder Toptemp IT sine kandidater godt til intervjuet ute hos kunde. Senior Recruiting & Staffing Manager Kine Hagen i Toptemp IT forteller at det blir tatt notater i intervju hos Toptemp som de sammen med kandidaten går gjennom i forkant av intervju ute hos kunde. Dette gir et godt grunnlag til å gi nyttige tips til hva kandidatene skal fokusere på, hvordan de skal presentere sin CV og seg selv på best mulig måte. Vi blir også ofte med kandidatene våre ute på intervjuer hos kunde og spiller med det kandidatene våre gode.

Flere av våre kandidater som startet å jobbe via oss på 1. linje support og er flere år inn i karrieren sin, kommer tilbake til oss når de ønsker å bytte jobb, det er en enorm tillitserklæring til jobben vi gjør underveis i rekrutteringsprosessen. Med vår kjennskap til markedet og vår gode innsikt, vet vi hva som skal til for å lande jobben du ønsker på sikt, avslutter Kine med.

Er du et IT-hode som liker å grave deg ned i ulike IT-utfordringer?

Well, then.

You had us at hello!

Toptemp IT