NO

IT-SUPPORT

8. Sep

Ditt springbrett til en jobb innen IT

IT- support er helt avgjørende for enhver vellykket bedrift. En jobb på IT-support vil derfor være en smart vei inn i arbeidslivet og et godt springbrett til din videre karriere innen IT. Med et fagbrev eller bachelor stiller du godt i kampen om denne jobben.

Godt faglig påfyll, økt erfaring og bred kompetanse er noen av fordelene med å starte karrieren her. Du vil få muligheten til å lære litt om mye, samtidig som det blir lettere å finne ut om du ønsker å gå videre som en generalist eller spesialist.

Med en rolle innen IT-support blir du en viktig ressurs for bedriften. Jobben din vil hovedsakelig bestå av å identifisere og løse IT-relaterte utfordringer, se helheten i bruk av ulike systemer, og hjelpe kunder og brukere med stort og smått. I denne rollen vil du kunne lære mye og utvikle deg i takt med utfordringene. Denne verdifulle innsikten kan dessuten være inngangsbilletten din til andre IT-jobber.

Hvorfor bør jeg jobbe innen IT-support?

Har du allerede utdannelse innen IT er du mest sannsynlig en het potet på arbeidsmarkedet. Mange av jobbene krever likevel erfaring og det kan være vanskelig å gå rett inn i en tyngre IT-stilling. IT-support kan derfor gi deg mulighetene du kanskje ikke finner andre steder. Flere av de som i dag jobber på IT-drift, som prosjektledere og teamledere, startet karrieren sin her.

IT-support deles ofte inn i det vi kaller 1. 2. og 3. linje support, med arbeidsoppgaver som spenner fra enkle spørsmål både internt og eksternt, til store og komplekse utfordringer. Her vil du kunne bidra med alt fra små PC-utfordringer og brukeradministrasjon, til mer avanserte problemstillinger som at nettverket går ned. I noen, ofte litt mindre selskaper, skiller man ikke på de ulike linjene og man får muligheten til å jobbe med bredden av problemløsning. I de større selskapene vil man oftere skille på 1. 2 eller 3. linje support.

Stammespråk og buzz words

Jobben byr på hektiske dager fordi mye kan gå galt i vår tekniske hverdag. Det gjelder derfor å ha tålmodighet, vilje til problemløsning, i tillegg til gode dokumentasjons- og skriveferdigheter. Du vil komme i kontakt med mange ulike mennesker og problemstillinger. Det er derfor en stor fordel om du liker å løse problemer og snakke med folk som ikke har din tekniske forståelse. Å kunne omformulere tekniske begrep til lettfordøyelig og forståelig språk, er en stor fordel.

Med en jobb innen IT-support bidrar du til at nødvendige prosesser fungerer. På mange måter vil du være ansvarlig for mye av verdiskapningen som skjer i en bedrift. Kommunikasjon, kunnskap og delingskultur er essensielle faktorer for at verdi skal kunne skapes. Du kan bidra med din kunnskap til å lære opp ansatte slik at selskapet får maksimalt ut av sine teknologiske løsninger.

Hvordan lande jobb innen IT-support?

Det er flere veier til jobben du ønsker. Du kan søke på ledige stillinger, bruke nettverket ditt, kontakte en potensiell arbeidsgiver direkte eller få hjelp av et byrå. Å bruke et rekrutterings- og bemanningsbyrå som en rådgivende part kan være et smart grep. Med kompetanse og nettverk, og med kjennskap til marked og bransje, følger vi deg tett i prosessen og hjelper deg å lande drømmejobben.

Synes du det er vanskelig å søke på egenhånd? Vi hjelper deg med CV-rådgivning og intervjuforberedelser, i tillegg til å bistå med hvilke sertifiseringer du trenger og hvor du eventuelt kan få disse.

Hvordan forberedes kandidater på rekrutteringsprosessen?

En god CV er viktig i kampen om intervjuet. Med god innsikt i markedet hjelper vi deg med å skrive en oversiktlig og aktuell CV som får frem det beste av erfaring, utdannelse og personlige styrker. 

Med et intervju innen rekkevidde forbereder vi deg også på dette. Vi bruker notater fra våre samtaler til å gjøre deg bedre stilt til intervjuet med kunden. Dette danner et godt grunnlag for hva du bør fokusere på, og hvordan du skal presentere deg og CV-en din på best mulig måte. Vi blir i tillegg ofte med på intervjuer hos kunde – og spiller deg god. 

Flere av de som startet å jobbe via oss på 1. linje support, og er flere år inn i karrieren sin, kommer tilbake når de ønsker å bytte jobb. Det er en stor tillitserklæring til jobben vi gjør underveis i rekrutteringsprosessen. Med vår innsikt og kjennskap til markedet vet vi hva som skal til for å lande jobben du ønsker på sikt.

Er du et IT-hode som liker utfordringer? Se våre ledige stillinger her.

Toptemp IT katharina.larsen@toptemp.no