NO

ER DU HYBRID?

10. Nov

Alt en IT-jobb kan by på

Digitalisering skaper hele tiden nye roller for deg med IT-kompetanse. I dagens arbeidsmarked kan IT-erfaring – eller kunnskap sette deg på en karrierevei inn i helt andre bransjer. Som markedsfører eller økonom trenger du systemforståelse. På den andre siden av denne mynten må du med IT-fagbrevet i hånden kunne forstå markedet, og hvordan systemene kan maksimere potensialet som ligger der. Det handler om å ha flere bein å stå på – å være hybrid.

Med det mener vi å være en slags Google-translate mellom IT og et annet fagområde. Det kan være som digital support der du oppdaterer nettsider og bidrar til innholdet. Du kan ha ansvaret for kampanjestrategier for en nettbutikk og vurdere; hvor skal de digitale kampanjene kjøres, hvordan skal de se ut og hvorfor? Du kan være med å skape teknologien som ligger i en ny betalingsløsning for en bedrift, eller teste funksjonaliteten til nye applikasjoner. Som Produktkoordinator kan du jobbe med utvikling og forvaltning av nettsider, apper og andre digitale flater, samtidig som du jobber med de digitale flatene som produkt.

Skjæringspunktet mellom IT og marked

IT og marked går i dag så hånd i hånd at begreper som digital markedsføring og SEO (search engine optimization) har blitt normal språkkost for mange. Det er ikke lenger slik at markedsbyråene bruker håndskisserte storyboard til kampanjer på A3 ark (eller whisky på kontoret og sekretærer i blyantskjørt, som i Mad Men). Nå må du som jobber i markedsføring kunne en rekke programmer, som Google Analytics eller Meta Ads. Dette krever systemforståelse og gir deg med IT-kompetanse en fordel.

En rolle du finner i dette sjiktet er Customer Success Manager. En CSM er ett av de viktigste bindeleddene mellom kundebasen og virksomheten. I denne rollen blir dine personlige egenskaper satt i høysetet, da du vil være en relasjonsbygger ut mot kunden. Du vil hjelpe dem å lære og bruke produkter og tjenester, i tillegg til å være et bindeledd inn mot kundeservice for enkelte henvendelser. Som Customer Success Manager vil du ikke bare gi god onboarding i de tjenestene og produktene dere leverer, men også dyrke forholdet til eksisterende kunder og jobbe med å utvide kundebasen. I tillegg til IT -og systemforståelse krever denne rollen derfor at du behersker kundeservice og salg.

Onboarding og opplæring i tjenester og produkter er også et område for en Technical Account Manager, altså en TAM. I tillegg til å lære kunder hvordan å bruke produktene og tjenestene som bedriften leverer, vil du som TAM trene salgsansatte i hvordan de skal pitche dette ut mot potensielle nye kunder. Du bruker systemforståelsen din til å trekke frem de beste kvalitetene ved en tjeneste og koble dette opp mot behovene som finnes på markedet. Fordi du klarer å lese funksjonene har du en annen evne til å se hvordan disse løser problemer, men dette krever også en behovs -og målgruppeforståelse.

Skjæringspunktet mellom IT og retail

Flere retail-virksomheter får nå sin start gjennom sosiale medier. Foodora er heller ikke lenger bare et konsept for fastfood, men for dagligvarehandel. Alle mulighetene retail-bransjen har for å levere de riktige tjenestene til sine kunder, avhenger av kompetansen til å kunne benytte seg av den riktige teknologien.

Her kan du jobbe som supportmedarbeider som reiser ut til butikkene, setter opp kasse-systemer, søker systematisk etter feil og forstår behovene som skal løses. Du kan også jobbe som utvikler med programvare -eller webapplikasjoner. I utviklerrollen er det viktig å ha en god forståelse for algoritmer, for å kunne levere de ønskede resultatene ut av tjenesten. Utover algoritme og maskinlæring, er kompetanse på sikkerhet og API-utvikling godt å ha med seg. I utviklerrollen vil du også få jobbe med de visuelle elementene ved applikasjonen, i tillegg til å håndtere dataen. Det er derfor nødvendig å ha merkevareforståelse, for å forsørge at applikasjonen kommuniserer visuelt i tråd med merket og at den leverer på de nødvendige funksjonene ovenfor kunde.

Skjæringspunktet mellom IT og økonomi

På lik linje som Foodora og Instagram-butikker, kan vi snakke om Vipps og BankId på mobil. For det er ikke bare retail-bransjen som drar nytte av å levere de beste teknologiske løsningene til sine kunder.

Fintech beskriver all teknologi som brukes til finansielle tjenester og produkter. Innenfor dette sjiktet kan man jobbe som kundeservicemedarbeider, som svarer ut problemer for kunde, eller som rådgiver. Som rådgiver innen fintech får du jobbe i skjæringspunktet mellom IT og finans. Slike roller er ofte tilkoblet research og analyse, og vil gjerne by på oppgaver innen programvareutvikling og samarbeid med utviklere, for å finne de gode løsningene. Som rådgiver må du ha en god forståelse, og kanskje utdannelse, innen regnskap, men IT-kunnskapen er alfa omega.

IT-kompetanse er et ledd i alt, og en forståelse for ulike fagområder er nødvendig i dagens arbeidsmarked for å kunne konkurrere. I noen roller vil du måtte beherske bruker-testing og optimalisering av programvare, samtidig som du jobber med målgruppe. Du må kunne tenke analytisk og kreativt for å se potensialet i programmene og systemene, for å deretter levere bedre tjenester og funksjoner ovenfor kunde. Dette arbeidsmarkedet gir en fordel til deg som har erfaring eller kompetanse fra andre områder, i tillegg til IT-utdanningen. Plutselig gav den gamle jobben i klesbutikken deg et fortrinn som jobbsøker!

Vi sitter ikke bare med forståelsen for hva som rører seg i markedet, men den faglige ekspertisen på de prosessene som plasserer deg i jobben du ønsker. Og vårt tips til deg? Lag en liste med alt du kan og har erfaring med. Du vet aldri hvilken kompetanse-hybrid som plasserer deg i din neste drømmejobb.

Kanskje har vi noen stillinger ute nå som fyller kompetanseområdene dine? Ta en titt her!

Toptemp Network nina.trulsson@toptemp.no