LIFE IS NOW, WORK SOMEWHERE AWESOME

23. Nov

Hva vil det si å "work somewhere awesome"?

«Life is now, work somewhere awesome” er et slagord vi lever etter. Da er det bare rett og rimelig at vi også gir deg rådene du trenger for å finne den knallgode arbeidsplassen!

Hvorfor jobbtilfredshet er så viktig

Jobbtilfredshet er avgjørende for generell trivsel og lykke. Når du trives med jobben din og føler deg oppfylt i rollen din, påvirker det også andre deler av livet ditt på en positiv måte. Du kan forbedre mental helse, redusere stress og få en bedre balanse mellom arbeid og fritid. Å forstå verdien av det å trives i jobben er faktisk en ganske viktig del av å finne riktig arbeidsplass.

Vi er alle forskjellig, så for å forstå hva det er som gir deg jobbtilfredshet må du reflektere over verdier, interesser og karrieremål. Du må tenke på hvilke oppgaver og aktiviteter du trives med, og hva du opplever som meningsfullt. Tenk over hvilket arbeidsmiljø som passer deg best, og hvilken bedriftskultur du tror samsvarer med dine verdier. Ved å sette fingeren på ting som dette kan du ta mer informerte beslutninger når du ser etter «an awesome place to work».

Identifisere verdier og prioriteringer

Ved å matche verdiene og prioriteringene dine med jobben kan du finne en arbeidsplass som resonnerer med dine personlige og faglige mål.

Start med å lage en liste over kjerneverdier. Disse kan inkludere ting som arbeidslivsbalanse, karrieremuligheter, samarbeid, fleksibilitet eller samfunnspåvirkning. Når du har identifisert verdiene dine, ranger de etter hva som er viktigst. Bruk denne listen i jakten på en ny jobb for å sikre at arbeidsplassen har samme fokus som deg.

Husk også at verdiene dine kan endre seg over tid, så ta en ny vurdering av lista når du er klar for å jakte videre.

Undersøke potensielle arbeidsgivere

Dette er helt avgjørende for å finne riktig arbeidsplass for deg. Ved å hente inn informasjon om bedriftens kultur, verdier og omdømme, kan du avgjøre om dette samsvarer med dine egne og om denne arbeidsplassen tilbyr de mulighetene for karrierevekst som du er ute etter.

Start med bedriftens nettside og sosiale kanaler. Har de en misjonserklæring? Noen kjerneverdier de kommuniserer? Eventuelle attester eller suksesshistorier fra ansatte? Du kan også vurdere å kontakte eget nettverk for anbefalinger eller informasjon du tror er relevant.

Under denne «granskningen», noter deg også hvor stor bedriften er, hvilken bransje den opererer i, retningslinjer for arbeidsliv og fordeler. Dette kan hjelpe deg å ta en informert beslutning når du eventuelt søker eller stiller på intervju.

Utnytt nettverk og nettverksplattformer

Nettverksbygging kan være viktige verktøy når du jakter på en «awesome» arbeidsplass. Ved å knytte kontakter med fagpersoner i bransjen din kan du få høre om skjulte jobbmuligheter og få verdifull innsikt i ulike bedrifter og bransjer.

Dette kan du gjøre gjennom å delta på bransjearrangementer, bli med i relevante fagforeninger, samarbeide med kolleger eller ledere. Vær også aktiv på LinkedIn og jobbportaler. Disse plattformene lar deg vise frem ferdighetene dine, erfaringen din, kobler deg med potensielle arbeidsgivere og holder deg oppdatert på bransjetrender. Utnytt de ulike funksjonene og verktøyene som er tilgjengelige for å hjelpe deg å finne riktig arbeidsplass for deg.

Forberedelse til intervjuer og jobbtilbud

Dette er det siste viktige skrittet for å sikre at du velger riktig arbeidsplass. Bli ordentlig godt kjent med selskapets produkter, tjenester, nyheter og konkurrenter. Forbered svar på vanlige intervjuspørsmål og tenk ut konkrete eksempler som viser ferdighetene og erfaringen din. Du bør også ha en liste klar med spørsmål til intervjueren.

Når du vurderer et jobbtilbud er det flere faktorer du bør se på, som lønn, fordeler, arbeidslivsbalanse, karrieremuligheter og bedriftskultur. Vurder hvor godt tilbudet samsvarer med verdiene dine og hvordan disse er rangert på lista di, og se samtidig på hvordan denne bedriften kan oppfylle karrieremålene dine. Ikke vær redd for å forhandle eller be om avklaring på noen aspekter ved tilbudet som er viktige for deg.

«An awesome place to work» handler ikke bare om jobben i seg selv, men om totalpakka og hvordan denne matcher dine verdier, personlighet, erfaring og ønsker. Ta deg tid til å vurdere mulighetene grundig for å ta riktig beslutning!

Toptemp web@toptemp.no