PERSONALHÅNDBOK MIDLERTIDIG ANSATTE

Fast ansatt?

Her kan du lese om Toptemps regler og rutiner og ulike situasjoner du som midlertidig ansatt bør ha kjennskap til. Hvis du er fast ansatt kan du følge lenken under for å finne din personalhåndbok.

 

Ansettelse

 

Din CV er registrert i vår database, og du er selv ansvarlig for å oppdatere den. Informasjon om nye ferdigheter, kurs, eksamener, sertifikater m.m. er svært viktig for oss - spesielt med tanke på nye oppdrag. Dette kan enkelt gjøres via våre hjemmesider.

Ta kontakt med oss dersom du behøver nærmere informasjon eller veiledning. Din CV vil bli lagret i 12 måneder fra første registrering og fra hver gang den har blitt oppdatert. Etter denne perioden vil lagringen automatisk bli forlenget med 6 måneder av gangen inntil du ber oss om å slette din CV.

Som midlertidig ansatt etter arbeidsmiljøloven § 14-9, er du ansatt til å utføre et oppdrag hos en av Toptemps oppdragsgivere i en avtalt periode. Arbeidsforholdet avsluttet uten forutgående oppsigelse når oppdraget slutter. 

Toptemp er ansvarlig for utbetaling av lønn og feriepenger, samt innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Hvert oppdrag bekreftes med en oppdragsbekreftelse.


Arbeidsavtale

Ved ansettelse, dvs. ved inngåelse av ditt oppdrag, inngår vi en arbeidsavtale med deg. Denne avtalen inneholder generelle bestemmelser om arbeidsforholdet, som lønn, skattetrekk, feriepenger, taushetsplikt, m.m. 

Avtalen er godkjent av Kommunal- og Arbeidsdepartementet, og inneholder ingen opplysninger om de enkelte oppdrag. 


Oppdragsbekreftelse

Så snart et oppdrag er avtalt, vil du motta en oppdragsbekreftelse. Denne inneholder bl.a. informasjon om oppstartdato, varighet, arbeidstid, stillingsangivelse, arbeidssted og timelønn. Timelønnen avtales med Toptemp for det enkelte oppdrag i samarbeid med oppdragsgiver (ref . Vikarbyrådirektivets likelønnsprinsipp). 

Dersom oppdragsgiver ønsker å forlenge oppdraget, vil de ta kontakt med oss slik at vi kan avtale dette med deg. Dersom oppdragsgiver tar dette direkte opp med deg, ber vi deg ta kontakt med Toptemp. Vi vil da kontakte oppdragsgiver for å utarbeide ny oppdragsbekreftelse.


Oppfølging

Som midlertidig ansatt i Toptemp følger vi deg jevnlig opp i oppdraget og gir deg tilbakemeldinger på utført arbeid. Det er også viktig at du gir oss tilbakemelding på om du er fornøyd med arbeidsoppgavene, om de er i samsvar med avtalen. 

 

Oppsigelse

 

Etter at et oppdrag er akseptert av deg, er du bundet til å arbeide ut oppdragstiden. Når et oppdrag utløper, opphører arbeidsforholdet med Toptemp. For øvrig gjelder arbeidsmiljølovens generelle regel om en måneds gjensidig oppsigelse, regnet fra 1. dag i måneden etter at oppsigelsen finner sted, hvis ikke annet er avtalt.

I prøvetiden, som er 6 måneder, gjelder gjensidig oppsigelse på 14 dager fra den dato oppsigelsen blir gitt. Hvis du har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, forbeholder Toptemp seg retten til å forlenge prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet.

 

Taushetserklæring

 

I forbindelse med ditt arbeid/oppdrag for Toptemp ute hos våre oppdragsgivere vil du kunne få tilgang til informasjon om forretningsmessige eller private forhold om bedriften, deres kunder og ansatte. 

Du forplikter deg herved til ikke å bruke, åpenbare, utlevere eller på annen måte gjøre tilgjengelig for uvedkommende informasjon om data og bedrifts- eller forretningshemmeligheter, personopplysninger, eller bedrifts- eller forretningsmessig knowhow som du har fått kjennskap til i ditt arbeid ved bedriften.

Du skal også vise aktsomhet i omtale av andre forhold som du blir kjent med eller erfarer under ditt arbeid.

Personlige innlegg, bilder og kommentarer på forhold som du har observert, fått tilgang til eller på annen måte gjort deg kjent med under oppdrag for Toptemp (eller det selskap som er avtalepart), kan ikke og skal ikke publiseres uten forhåndsgodkjennelse av din kontaktperson i Toptemp (eller det selskap som er avtalepart) i sosiale medier eller andre medier. Uttalelser og innlegg i sosiale medier eller andre medier på vegne av Toptemp eller oppdragsgiver skal kun gjøres av personer som er autorisert til dette i Toptemp (eller det selskap som er avtalepart).

Etter arbeidets/oppdragets slutt forplikter du deg til straks å returnere/makulere dokumenter, program, utstyr etc. som ansatte har mottatt, benyttet eller utarbeidet i arbeidet/oppdraget. 

Du er klar over at plikten til å bevare taushet om informasjon som beskrevet i denne taushets-erklæringen også gjelder etter arbeidsforholdets/oppdragets slutt. 

Det kan medføre straffansvar, oppsigelse eller avskjed å bryte taushetsplikten, og dette er du kjent med.

Denne taushetserklæringen er ikke til hinder for at du kan varsle Toptemp om kritikkverdige forhold i virksomheten. Du er kjent med at dersom du skulle ønske å si ifra om slike forhold, må du gjøre dette på en forsvarlig måte i henhold til varslingsrutinene i Toptemps personalhåndbok og tilhørende varslingsinstruks.

Denne tausherkæring er heller ikke til hinder for at du kan varsle offentlige tilsynsmyndigheter. 

 

Arbeidsforhold

 

I oppdrag hos kunden er du vårt ansikt utad. Dette innebærer at du skal representere Toptemp på en positiv måte, utføre dine oppgaver tilfredsstillende samt møte presis og presentabel til arbeidet. Forut for oppdraget vil vi sette deg inn i miljøet på arbeidsstedet, samt hva som kreves mht. antrekk og lignende. 

Skulle det oppstå problemer i forbindelse med arbeidet, må du kontakte Toptemp snarest. Husk at det er din innstilling til arbeidet og omgivelsene som ofte danner inntrykket av Toptemp.

 

Toptemps ambassadør

 

Som nevnt ovenfor er du Toptemps ansikt utad så lenge du er i oppdrag for oss. Men det er ikke bare oss du skal presentere, det er like viktig å fremstå som en positiv medarbeider som vil bli ønsket tilbake.

Noen enkle huskeregler:

• Møt punktlig, hold alltid avtaler. 

• Vær blid og imøtekommende. 

• Ikke vær redd for å ta initiativ. 

• Si fra hvis du ikke har nok arbeidsmengde. 

• Vis serviceinnstilling og en hyggelig fremtreden. 

• Hvordan forholde seg når man blir tilbudt fast ansettelse?

Skulle oppdragsgiver ønske å ansette deg permanent, er du fri til det så fremt oppdraget via Toptemp er avsluttet. Vi forutsetter at ditt forhold til oss er preget av gjensidig åpenhet og tillit, slik at du føler det naturlig å informere oss i god tid.

 

Ansettelse

 

Som ansatt i Toptemp blir du lønnet av oss. Lønnen kjøres sentralt ved vårt hovedkontor i Oslo, uavhengig av hvilken avdeling du er tilknyttet. Det er viktig at du er nøye med utfyllingen av timelisten, da den danner grunnlaget for riktig fakturering til kunden samt riktig lønnsutbetaling til deg.

Timelisten må godkjennes av den ansvarlige hos oppdragsgiver. Dersom du har problemer med utfylling av timelisten er du velkommen til å ta kontakt med oss på økonomiavdelingen for å få hjelp. Da unngår du forsinkelser i lønnen. 

Timelistene leveres på følgende måte:

Send timelisten elektronisk. Se fremgangsmåte på våre hjemmesider eller ta kontakt med oss for nærmere informasjon. Vi må ha timelisten din og evt. andre bilag innen innleveringsfristen for at vi skal kunne utbetale lønn i rett tid. Hvis vi mottar timelisten etter fristen må du vente til neste lønningsdag før lønn utbetales. 

 

Lønnsutbetaling

 

Lønnsutbetaling foretas etterskuddsvis hver måned og er for de ulike selskapene:  

12. for Toptemp Network og Toptemp Romerike
15. for Toptemp Hospitality
25. for Toptemp Energy


Fødselsnummer / D– nummer

Toptemp har ikke anledning til å utbetale lønn uten ditt fødselsnummer eller D—nummer.

 

Endring av personopplysninger

Alle forandringer i personopplysninger som navn, adresse, kontonummer og skattetrekk må formidles Toptemp på fo@toptemp.no snarest mulig for å unngå feil i lønnsutbetalinger eller andre utsendelser.

 

Skattekort

Skattetrekk foretas i henhold til skattekortinformasjon fra Skatteetaten. Skattekortinformasjon innhentes elektronisk til Toptemp under forutsetning av at vi har ditt fullstendige fødselsnummer eller D- nummer i god tid før lønnsutbetaling.

Dersom skattekort ikke kan innhentes til riktig tid, vil det bli trukket 50 % skatt. Kontakt oss på fo@toptemp.no dersom du har spørsmål om skattekort. 

 

Frikort

Frikort må søkes om via Skatteetaten.


Overtid

Regler for overtid og overtidsbetaling er i overensstemmelse med gjeldende rett. Overtid skal alltid avtales med din kontaktperson hos oppdragsgiver.

For å få overtidsbetaling på hverdager, må du først arbeide full dag. For enkelte stillinger gjelder spesielle overtidsregler. Dette avtales alltid mellom Toptemp og oppdragsgiver før oppdragets begynnelse.

AML § 10-6 inneholder regler om lengden av overtidsarbeid. Med overtid menes timer som arbeides utover den alminnelige arbeidstid. På dagtid innebærer dette arbeid ut over 9 timer per 24 timer eller 40 timer i løpet av 7 dager.


Alminnelige regler

Ut ifra bestemmelsene i AML vedr. 9 timers arbeidsdag og 40 timers arbeidsuke, er grensene som følger: 

• 10 timer i løpet av 7 dager.

• 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker. 

• 200 timer i løpet av et kalenderår. 


Overtidsregler

Dersom ikke innleier har egne regler for overtid, skal følgende retningslinjer følges: 

- Arbeid utover 8 timer hver dag inkl. spisepause t.o.m. 12 timer utbetales 50% overtidstillegg for disse timene.

- Arbeid utover 12 timer hver dag, eller ved arbeid på lørdager, søndager og helligdager, utbetales 100% overtidstillegg for disse timene.

Disse reglene gjelder IKKE dersom du arbeider turnus, da gjelder egne overtidsregler.


Lønn for offentlige høytidsdager 1. og 17. mai

Du vil bli lønnet for den aktuelle dagen dersom du er i oppdrag for oss i en periode på minst 30 dager, i tillegg arbeider siste mulige dag før og første mulige dag etter høytidsdagen, og at du skulle ha jobbet den dagen helligdagen faller på.


Lønn for bevegelige helligdager

De bevegelige helligdager er: 1. og 2. juledag, 1. nyttårsdag, Skjærtorsdag, Langfredag, 2. påskedag, Kristi himmelfartsdag, 2. pinsedag.

Du vil bli lønnet for bevegelige helligdager dersom;

- du ikke har helligdagsforskudd innbakt i lønn.

- Eller oppdragsgiver dekker lønn for sine egne midlertidig ansatte. Dette vil fremkomme i oppdragsbekreftelsen.

Eller så må disse tre kriteriene være oppfylt:

- Du har arbeidet for oss i 500 timer eller mer, og 

- er i et oppdrag av minst 4 ukers varighet, og 

- du arbeider siste mulige dag før, og første mulige dag etter helligdagen.

Dersom bedriften holder stengt, f.eks. julaften/nyttårsaften, må du ha jobbet siste mulige dag før og første mulige dag etter, for å få betalt for bevegelige helligdager. Vi minner om at julaften, nyttårsaften og onsdag før påske ikke er helligdager. Dersom bedriften holder stengt eller har kortere arbeidstid disse dagene, vil du ikke kompenseres for timer du normalt skulle jobbet med mindre oppdragsgiver dekker lønn for sine egne midlertidig ansatte.

 

Ferie og feriepenger

 

Ferie og feriepenger i henhold til ferieloven og eventuell tariffavtale. I avtalte oppdragsperioder er du omfattet av de samme regler om feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager som ville ha kommet til anvendelse om du hadde vært ansatt hos kunden for å utføre samme arbeid.

Tidspunktet for avvikling av ekstraferie for arbeidstakere over 60 år skal godkjennes av arbeidsgiver; jf. ferielovens § 6 (1). Vi er pålagt å foreta forskuddstrekk (skatt) i ekstra feriepenger som utbetales til arbeidstakere over 60 år.   

Husk å avtale ferie i god tid både med din rådgiver i Toptemp og med oppdragsgiver!

Opptjente feriepenger utbetales hvert år i juni. Dersom du slutter har du krav på sluttoppgjør hvis du ber om det ellers utbetales feriepengene juni året etter at du sluttet. Dersom du ønsker sluttoppgjør, vil dette utbetales måneden etter siste lønnsutbetaling. Ta eventuelt kontakt med vårt lønningskontor på fo@toptemp.no

 

 

Fravær, sykepenger og egenmelding

 

Fravær

Svært ofte oppstår behovet for vikarhjelp på grunn av sykefravær hos en kunde. Skulle derimot du bli syk, er det meget viktig at du ringer inn til din kontaktperson i Toptemp kl. 08:00 og melder fra om fraværet og årsak. Beskjed skal gis muntlig per telefon til både din kontaktperson hos Toptemp og hos oppdragsgiver. SMS og e-post er ikke gyldig fraværsmelding. Ved egenmeldt fravær må du ringe inn hver morgen de dagene du er syk. 

Frist for innsendelse av egenmeldinger og sykemeldinger er senest innen 4 kalenderdager. 

Sykepenger

For å få betalt for sykemelding gjelder følgende bestemmelser (jfr. Folketrygdloven § 8-18):

• Du må ha jobbet sammenhengende 4 uker før sykemelding inntreffer. 

• Sykepenger utbetales fra første hele fraværsdag. 

• Melding om sykefraværet må være gitt Toptemp første fraværsdag, og lege må være kontaktet samme dag. 

• Sjekk at legen din har riktig Arbeidsgiver – Toptemp AS, Toptemp Romerike AS, Toptemp Agder AS eller Toptemp Hospitality AS

• Gi beskjed til legen at Toptemp kan motta elektronisk sykmelding

• Du vil motta en sms med en link som du må følge – det er din plikt å sørge for at Arbeidsgiver (Toptemp) mottar sykemeldingen. 

• NAV mottar dette direkte, men ikke Arbeidsgiver  

Dersom du har krav på sykepenger fra Toptemp, betaler vi arbeidsgiverperioden på 16 kalenderdager. Sykepenger utover arbeidsgiverperioden, eller tilfeller hvor du ikke har krav på sykepenger fra Toptemp, behandles av ditt lokale NAV-kontor. 

Hvis du har hatt opphold mellom oppdragene på mer enn 14 dager (som ikke er avtalt lovfestet ferie) må du opparbeide ny opptjeningstid før du på nytt kan benytte sykmelding. 

Egenmelding

For å få betalt for egenmelding gjelder følgende bestemmelser (jfr. Folketrygdloven § 8-24):

• Du må ha jobbet sammenhengende i Toptemp i 2 måneder før fraværet inntreffer.

• Du må ha meldt fra til Toptemp ved første fraværsdag.

• Du har rett til å bruke 4 egenmeldinger, begrenset til maksimalt 3 dager, i løpet av en 12 måneders periode (lørdager og søndager regnes med).

Dersom sykdommen varer lenger enn 3 dager, må det foreligge sykemelding fra lege første arbeidsdag etter egenmeldingens utløp. Egenmeldingsblankett får du tilsendt fra oss, denne signeres og returneres hovedkontoret snarest mulig, og senest innen 4 kalenderdager. Dersom egenmelding leveres etter gjeldende tidsfrist vil denne lønnes ved neste lønnskjøring. 

Hvis du har hatt opphold mellom oppdragene på mer enn 14 dager (som ikke er avtalt lovfestet ferie) må du opparbeide ny opptjeningstid før du på nytt kan benytte egenmelding. 

Egenmelding /sykmelding ved små barns sykdom

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, og som er borte fra arbeidet på grunn av tilsyn med syke barn, har rett til sykepenger under fraværet. Retten gjelder til og med det året barnet fyller 12 år.

For å få betalt for egenmelding sykt barn gjelder følgende bestemmelser (jfr. Folketrygdloven §§ 9-5 til 9-8):

• Du må ha jobbet sammenhengende i 4 uker før fraværet inntreffer.

• Melding om sykefraværet må være gitt Toptemp første fraværsdag.

• Dersom barnet er syk i mer enn 3 dager, må sykemelding fra lege benyttes.

• Du har rett til 10 dagers fravær per kalenderår ved barns sykdom (20 dager for enslige forsørgere). Dersom du har omsorg for 3 eller flere barn kan det ytes sykepenger for inntil 15 dager per kalenderår (30 dager for enslige forsørgere).

Egenmeldingsblankett får du tilsendt fra oss, denne signeres og returneres hovedkontoret i Oslo snarest mulig og senest innen 4 kalenderdager. Dersom egenmelding leveres etter gjeldende tidsfrist vil denne lønnes ved neste lønnskjøring.

Hvis du har hatt opphold mellom oppdragene på mer enn 14 dager (som ikke er avtalt lovfestet ferie) må du opparbeide ny opptjeningstid før du på nytt kan benytte egenmelding/sykmelding ved barns sykdom.

Oppfølging under sykefravær

I henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser skal sykefravær følges opp. Selv ved kortere sykefravær skal det gjennomføres en samtale for å avklare funksjonsevne, om fraværet er arbeidsrelatert og forventet lengde på fraværet.

Ved sykefravær som antas å vare over en lengre periode, vil vi gi beskjed om oppfølgingsmøter. Sammen skal vi utarbeide oppfølgingsplaner for å sikre raskest mulig tilbakeføring til arbeidet. Første oppfølgingsplan skal utarbeides innen 4 uker fra første fraværsdag. Senest etter 7 uker skal det avholdes Dialogmøte 1 hos Toptemp. Dette er et møte mellom arbeidsgiver, deg som arbeidstaker og behandlende lege. Som sykmeldt har du møteplikt med mindre det foreligger medisinske grunner som forhindrer dette.

Du er pålagt å utføre de oppgaver som helsen tilsier at man kan klare. Dersom du ønsker å ha med tillitsvalgt eller verneombud kan du det. 

Innen 26 uker vil Dialogmøte 2 i regi av NAV avholdes. Vi vil følge deg opp inntil du er tilbake på jobb eller arbeidsforholdet opphører. 

1-3 dager

Egenmelding

4 uker

Oppfølgingsplan og sykemelding

7 uker

Dialogmøte 1 og sykemelding

8 uker

Krav til aktivitet og sykemelding

26 uker

Dialogmøte 2 og sykemelding

 

Sykepengegrunnlag

Sykepenger utbetales med 100 % av gjennomsnittlig inntekt (uten overtid) de siste 3 mnd. før sykefraværet (gjelder per 01.01.2019), med en grense oppad som tilsvarer 6 x G (G = Folketrygdens grunnbeløp).

I tilfeller med varierende lønn/arbeidsmengde, legges en gjennomsnitts-beregning av lønnen i en lengre periode til grunn.

 

Svangerskapskontroll

Gravide arbeidstakere har rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll. Kontrollen skal om mulig legges utenom arbeidstid eller sent på dagen.

 

Ammefri

I barnets første leveår har mor som ammer sitt barn rett til 1 time betalt ammefri pr. dag fra arbeidsgiver under forutsetning av at mor jobber 7 timer eller mer pr dag. ( AML § 12-8) 

Etter første leveår har mor fremdeles rett til ammefri, men da uten lønn, og forutsatt at mor ammer.

 

Fravær for lege-/tannlegebesøk

Når du har arbeidet for oss i 500 timer, har du anledning til å bruke 7,5 timer betalt arbeidstid i løpet av en 12 måneders periode til lege/tannlege besøk. Bruk av disse timene skal på forhånd godkjennes av Toptemp og oppdragsgiver.

Første skoledag/barnehagetilvenning

Du har ikke rett til lønn for å følge barn til første skoledag eller for tilvenning i barnehage. Du kan benytte feriedag eller permisjon uten lønn hvis dette er avklart med oppdragsgiver og Toptemp.

 

Foreldrepermisjon

I forbindelse med fødsel og omsorg for barn har foreldre rett på til sammen 49/59 uker *permisjon avhengig av om man velger 100 % eller 80 % dekningsgrad. 

De tre siste ukene før fødsel og de seks første ukene etter fødsel, er forbeholdt mor. 14 uker *av stønadsperioden er forbeholdt far (fedrekvoten). Øvrige uker kan deles mellom mor og far etter gjeldende regler i folketrygdloven. 

 

Foreldrepenger

Foreldrepenger utbetales fra lokalt NAV kontor iht. gjeldende regler i Folketrygdloven. 

Kvinner som har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før permisjonsstart kan ha rett til foreldrepenger. Det utbetales foreldrepenger inntil 6G (G= grunnbeløpet i folketrygden).

 

Omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel

I forbindelse med fødsel har far rett til 2 uker omsorgspermisjon for å bistå mor. Permisjonen skal tas i tilknytning til fødselen og far kan ikke kreve at permisjonen deles opp. Det er ingen lovregler som gir far rett på lønn eller trygdeytelser under denne permisjonen.

 

Verneombud

 

Verneombudet er det grunnleggende leddet i organisasjonen for vernesamarbeid, og har som hovedoppgave å ta hånd om arbeidstakernes interesser i saker som angår både arbeidsmiljøet og det ytre miljøet.

Verneombudet skal bl.a. gi beskjed når arbeidsgiver ikke følger opp sitt ansvar for å sikre «et fullt forsvarlig arbeidsmiljø», samt selv å gå foran med et godt eksempel for andre ansatte. Verneombudet er tillitsvalgt.

I Toptemp er hovedverneombud:

Wenche Søgaard Moen

Telefon: +47 92 25 60 58

wenche.moen@toptemp.no

Dersom du som ansatt i Toptemp opplever problemer på arbeidsplassen, anbefaler vi at du i første omgang tar dette opp med din kontaktperson hos oss, slik at dere kan enes om en hensiktsmessig fremgangsmåte.

Dersom du opplever å ikke komme noen vei med dine synspunkter, kan du ta kontakt med hovedverneombudet i Toptemp. Sammen blir dere enige om hva som skal gjøres videre i saken.

 

Varslingsplakat

 

Varslingsplakat

Toptemp skal sørge for et godt og trygt arbeidsmiljø for alle ansatte. Dette betyr at alle ansatte skal behandles med respekt verdighet. Dersom du skulle oppleve noe som du mener er brudd på lovregler, brudd på interne regler eller brudd på etiske normer, setter vi stor pris på om du sier ifra om det. Se vår varslingsplakat nedenfor der vi beskriver vår holdning til varsling og hvordan du skal gå frem for å varsle om kritikkverdige forhold: 


Varsling er positivt

Varsling er positivt både for bedriften og for samfunnet fordi kritikkverdige forhold kan rettes opp. Medarbeidere som er villige til å varsle er en viktig ressurs for Toptemp. Den enkelte medarbeider har plikt til å varsle om kriminelle forhold og om forhold der liv og helse er i fare. 


Hvordan skal du varsle? 

Varsling kan gjøres per telefon, e-post, i brev eller ved personlig fremmøte. I varselet må det tydelig fremkomme hvem som varsler, hvem varselet gjelder, kort angivelse av hva som har skjedd, samt navn på eventuelle vitner. Arbeidsgiver kan be om at klagen utdypes skriftlig. 


Anonymitet og fortrolighet

Varsling kan gjøres anonymt, men normalt vil åpenhet sikre bedre saksgang og et bedre resultat for alle involverte parter. Hvem varsleren er, er allikevel fortrolig informasjon. 

 

Hvem skal du varsle til?

Vi ønsker i utgangspunktet at du varsler din kontaktperson i Toptemp, alternativt vårt hovedverneombud. Dersom du ikke oppnår reaksjon eller tilbakemelding, oppfordres du til å informere vår HR ansvarlig eller vår administrerende direktør. 

 

Behandling av varsling

Den som har fremsatt varselet skal så raskt som mulig, og senest innen en uke, motta tilbakemelding fra sin kontaktperson i Toptemp, eller den som er mottaker av varselet. Det skal informeres om at det vil opprettes sak, hvem som behandler saken, hva slags undersøkelser Toptemp har tenkt å foreta og når varsleren kan forvente en konklusjon. 

 

Den som behandler saken skal iverksette undersøkelse av saken så snart som mulig. Undersøkelsene skal skje så diskret og skånsomt som mulig. Formålet med undersøkelsene er å finne ut om det foreligger brudd på arbeidsmiljøloven, bedriftens retningslinjer eller om det er forhold som Toptemp bør ta tak i på annen måte.


Omfanget av undersøkelsen vil blant annet avhenge av hvor omfattende saken er. Undersøkelsen må være tilstrekkelig til at saken blir godt nok opplyst til at den som behandler saken kan konkludere. 


Toptemp skal sikre kontradiksjon. 

 

Så snart resultatet av undersøkelsen foreligger, må den som behandler saken konkludere. Når konklusjonen foreligger, må partene umiddelbart orienteres om utfallet og eventuelle tiltak som iverksettes.     

 

Ekstern varsling

Toptemp har lagt til rette for å varsle internt på en god måte. Samtidig har den enkelte alltid rett til å gå til offentlig tilsyn med relevante saker som kan ha allmenn interesse.

 

Den som varsler skal ikke straffes  

Det er forbudt å straffe eller sanksjonere mot varsleren. En varsler som opplever dette må si ifra. Dersom du opplever å ikke komme noen vei med dine synspunkter, kan du ta kontakt med hovedverneombudet i Toptemp. Sammen blir dere enige om hva som skal gjøres videre i saken.


Yrkesskade

Som ansatt i Toptemp er du yrkesskadeforsikret. Erstatning gis til den ansatte eller dens etterlatte ved yrkesskade eller yrkessykdom som fører til varig uførhet eller død. Erstatningens størrelse følger av yrkesskadeforsikringsloven. Yrkesskadeforsikringen gjelder når du er i oppdrag for oss. Forsikringen skal dekke skader og eller sykdommer du påføres i arbeidstiden på arbeidsstedet. Du er også omfattet av forsikringen på vei til eller fra jobb, men kun dersom du ikke er innom et annet sted på veien.  

 

Dersom du er uheldig og pådrar deg en skade må du melde dette snarest til din rådgiver i Toptemp. Yrkesskadeskjema skal fylles ut og sendes ditt lokale NAV kontor som vurderer om skaden godkjennes som yrkesskade. 

 

Dersom du blir sykmeldt som følge av skaden dekkes sykepenger fra 1.fraværsdag uavhengig av hvor lenge du har jobbet i Toptemp.

 

Policy for rusmiddelbruk og spill i Toptemp

 

Moderat bruk av alkohol kan oppleves som positivt i flere situasjoner og sammenkomster, og på den måten bidra til glede og fellesskap. Samtidig innebærer all bruk av alkohol en risiko for helseskader, negativt omdømme og ubehagelige opplevelser. Vår virksomhet ønsker å stå for holdninger som balanserer disse hensyn som bidrag til en inkluderende og ivaretakende kultur. Hos oss gjelder derfor følgende 5 kjøreregler:

• Virksomhetens holdning er at det er uakseptabelt å møte på jobb påvirket av rusmidler. Dette gjelder alkohol og narkotika, og dreier seg også om bakrus og alkohollukt. Ved bruk av medikamenter forskrevet av lege, som kan gi rusvirkning oppfordrer vi til å informere nærmeste leder om dette for eventuelle arbeidsmessige justeringer. Vår holdning er at bruk av illegale stoffer, også på fritid, er uakseptabelt blant våre ansatte. 

• Pengespill og dataspill skal ikke påvirke utførelsen av arbeidsoppgaver i form av tidsbruk, trøtthet og uoppmerksomhet.

• Sosiale arrangementer skal være inkluderende og trygge for alle. Når alkohol serveres skal det alltid være alkoholfrie alternativer. Alle med ansvar for planlegging og gjennomføring av slike arrangement er ansvarlige for at alkoholserveringen foregår ut fra en bevisst holdning til både de positive og de mulige negative sidene ved alkoholbruken. Alle som deltar i slike situasjoner og arrangement, har på en tilsvarende måte, et ansvar for at egen bruk skjer ut fra en like bevisst holdning.

• Ved representasjon, reisevirksomhet, deltakelse på kurs og konferanser og andre arbeidsrelaterte anledninger, forventer vi at våre medarbeidere viser måtehold og en atferd som ikke går ut over virksomhetens omdømme. Ansatte er å betrakte som representanter for virksomheten i slike sammenhenger.

• Virksomheten vil strekke seg langt for å hjelpe ansatte som har en rusavhengighetsproblematikk. Vi følger Akans prinsipper for støttetiltak overfor ansatte med problemer. 

 

Yrkesskade

 

Som midlertidig ansatt i Toptemp er du yrkesskadeforsikret. Erstatning gis til den ansatte eller dens etterlatte ved yrkesskade eller yrkessykdom som fører til varig uførhet eller død. Erstatningens størrelse følger av yrkesskadeforsikringsloven. Yrkesskadeforsikringen gjelder når du er i oppdrag for oss. Forsikringen skal dekke skader og eller sykdommer du påføres i arbeidstiden på arbeidsstedet. Du er også omfattet av forsikringen på vei til eller fra jobb, men kun dersom du ikke er innom et annet sted på veien.  

Dersom du er uheldig og pådrar deg en skade må du melde dette snarest til din rådgiver i Toptemp. Yrkesskadeskjema skal fylles ut og sendes ditt lokale NAV kontor som vurderer om skaden godkjennes som yrkesskade. 

Dersom du blir sykmeldt som følge av skaden dekkes sykepenger fra 1.fraværsdag uavhengig av hvor lenge du har jobbet i Toptemp.

 

Obligatorisk Tjenestepensjon (OTP)

 

Aldersgrense og pensjonsalder i Toptemp er 70 år.

Toptemp har valgt NHOs avtale med Storebrand som leverandør. OTP er en kollektiv pensjonssparing for alle ansatte med 2 % av lønn over 0G.

Alle ansatte som er medlem av norsk folketrygd blir meldt inn i Toptemps pensjonsordning i Storebrand. Toptemp betaler inn et beløp til pensjonsordningen som tilsvarer 2 % av inntekten din mellom 0 G og 12 G (G = Grunnbeløpet i Folketrygden). 

Hver arbeidstaker opprettes med egen konto, og Storebrand tilbyr nettbasert kundeportal hvor hver enkelt kan følge utviklingen i sin egen pensjonssparing.

Det vil bli tilskrevet fra Storebrand når du er opprettet i ordningen. Har du øvrige spørsmål, logg deg inn på www.storebrand.no.

Du kan stole på oss.


Vi er eksperter på å være arbeidsgivere og vi tar dette ansvaret på høyeste alvor. Tillitten vi får av våre kunder og ansatte er noe vi verdsetter
svært høyt, og for å opprettholde denne tilliten jobber vi kontinuerlig for å sikre og ivareta deres trygghet.
Våre systemer er oppdaterte, effektive og compliant. Systemene sørger blant annet for at vi ikke leverer kandidater som ikke har de påkrevde
kvalifikasjoner og sertifikater, og to ganger I året blir vi revidert på kvalitet, miljø og evnen til å drive et seriøst og kompetent bemanningsselskap - gjennom Revidert Arbeidsgiver, ISO 9001 og ISO 14001. Vi er en transparent samarbeidspartner, og inviterer gjerne til å komme på revisjon - vår dør er alltid åpen!
Vi ansetter mennesker med den rette kompetansen, utvikler våre ansatte, tilrettelegger for faglig påfyll og jobber systematisk med kultur og
arbeidsmiljø. Vi er stolte av å kunne levere kvalifisert personell, som har det minst like godt i et arbeidsforhold med oss, som om de skulle
jobbet fast hos dere.
På sett og vis anser vi oss selv som en del av dere. Og da kan kun det beste forventes!

GDPR

Ditt personvern er viktig for oss.


Vi er svært opptatt av å beskytte deg og dine personopplysninger. Du kan lese mer om vår personvernpolicy her:

 

 

REVIDERT ARBEIDSGIVER

Vi er stolte over å være en RA-bedrift.


Et kvalitetsstempel for bemanningsbedrifter. For å kunne bli Revidert Arbeidsgiver må bedriften være medlem av NHO Service og Handel, være registrert hos Arbeidstilsynet og være organisert som et norsk aksjeselskap. Du kan lese mer om dette her:

 

ISO SERTIFISERT

Vi er ISO 9001 og ISO 14001 sertifisert.

Hva betyr dette? ISO 9001 gir oppskriften på hvordan organisasjoner til enhver tid skal kunne tilby produkter og tjenester som oppfyller de krav til kvalitet som kundene forventer. Standarden sier noe om hvordan man skal lede prosesser og blir mer effektiv i det man driver med. ISO 14001 er verdens mest anerkjente standard for miljøstyring. Den setter fokus på hvordan du kan redusere belastningen selskapet har på miljøet.