5 kjappe tips
Det å skrive en god stillingannonsetekst krever innsikt og forståelse for både arbeidsplassen og stillingen som skal utlyses.
Vi lever i en tid hvor jobben er mer enn bare en inntekt. Jobb er identitet. Vi ønsker å kunne identifisere oss med verdiene, ambisjonene og omdømmet til selskapet vi jobber i, og sånn sett kan vi si at arbeidsplassen er en forlengelse av vår personlige merkevare.
Undersøkelser viser at det mest avgjørende for oss når vi skal bytte jobb, er nettopp kulturen og verdiene til bedriften, og det betyr at dette bør gjennomsyre hele teksten.
Her kommer våre fem beste tips til hvordan du kan skrive en stillingsannonse som svarer ut forventningene til dagens kandidater.
1. Gi en ærlig fremstilling av hvordan det er å jobbe hos dere. Hva er positivt og hva er mindre positivt?
2. Hva slags mennesker jobber hos dere? Ingen ønsker å se "glansbildeversjonen".
3. Hva er ambisjonene deres? Hvordan planlegger dere å gjøre ting annerledes, og hva skiller dere fra konkurrentene?
4. Snakk med deres egen fortellerstemme - altså det som i marketingfaget kalles "tone of voice".
5. Få tydelig frem hva stillingen innebærer på en levende måte. Prøv å løsrive deg fra den tradisjonelle punktlisten full av klisjéer.