How to survive hjemmekontor! 

Tips og råd til deg som ikke føler kontoret er helt up to speed.

Hvordan sikre god arbeidsflyt

Stå opp og legg deg til vanlig tid.  

Planlegg dagene dine. Sørg for å legge opp faste rutiner for å lettere kunne strukturere opp hverdagen, og sørge for god arbeidsflyt. Dette gjelder også for hjemmeskolen eller barnehageaktiviseringen. Sett opp en plan for dagen med innlagte pauser og morsomme oppkvikkere.

Selv om det kan være fristende, anbefaler vi deg å ikke jobbe fra sengen. Stå opp, ta deg en oppfriskende dusj og spis en god frokost. Kle deg gjerne som om du skal på jobb, for da blir det enklere å skille mellom jobbetid og hjemmetid.

Legg opp til aktiviteter for barna. Kanskje er det på tide å hente frem egg og malesaker så de kan lage påskepynt? Kanskje de kan ha en tegnekonkurranse? Kanskje de leker på terrassen? Eller kanskje det er helt ok at de ser en film eller spiller på konsoll.

Ta små pauser innimellom. Sett av tid til lunsj og gå bort fra PC’en mens du spiser. Trekk gjerne litt frisk luft om du har mulighet til det.

Ikke gjør husarbeid før etter arbeidstid. Vi forstår at det kan være vanskelig når du plutselig ser vinduene dine i dagslys eller klesvasken roper om hjelp, men det vil forstyrre den gode arbeidsflyten i større grad enn du kanskje tror.

Blir du ensom anbefaler vi deg å styre unna Dr.Phil. Plukk heller opp telefonen og ring en kollega, et familiemedlem eller en nær venn. Sett gjerne på radio eller en podcast i bakgrunnen for den ultimate bakgrunnstøy-opplevelsen. #justliketheoffice

Samhandling er ingen umulighet når man har så mange digitale muligheter. Benytt deg av videomøter og diskuter problemstillinger med andre kollegaer. Kanskje kommer dere raskere videre i prosjektet, eller kanskje har dere fort vekk løst et verdensproblem.

Drikk vann og beveg deg innimellom for å frigjøre spenninger, og for å få i gang blodomløpet. Ta gjerne en tøy og bøy-økt for å bryte opp det monotone, samtidig som du reduserer risken for muskel- og skjelettplager.

Ikke ha sosiale medier, nettaviser el. lignende oppe til enhver tid, men logg deg på og sjekk disse til fast tidspunkter så de ikke blir forstyrrende elementer i arbeidet.

Hvis mulig – sett opp hjemmekontoret på eget rom hvor du kan lukke døren og kan jobbe uforstyrret. 

Sist, men ikke minst. Det er fristende å teste bukseløst videomøte. Dette kan fungere veldig godt, men ikke glem at du er bukseløs om du plutselig må hente noe eller brannalarmen går.

Lys PC vindu

Sørg for godt lys

God og naturlig belysning er en viktig del av et godt fysisk arbeids- og læringsmiljø. Forskere mener at man blir lykkeligere, sunnere og presterer bedre dersom man får en daglig dose av naturlig lys. Her er noen tips til hvordan DU kan gå mørketiden i møte:

Sitt i nærheten av et vindu når du jobber, da vil du holde hjernen påskrudd lenger, redusere stress og forbedre immunforsvaret ditt ved at du får mer vitamin D. 

Gå deg en liten tur midt på dagen, det er nemlig påvist å fremme problemløsing og kreativitet- i tillegg til at du forbedrer søvnkvaliteten din!

Sørg for å ha en god arbeidslampe. Da reduserer du belastning på øynene, minsker sjansen for hodepine og får gjort mer i løpet av arbeidsdagen din.

Husk at PC-skjermen ikke erstatter godt arbeidslys. Naturlig lys fra et vindu kan gjøre underverker!

Kaffekopper

Make great coffee!

En positiv ting med at arbeidsplassen for mange av oss er flyttet hjem, er at vi kan lage bedre kaffe enn det man ofte får på jobben. Her får du våre beste tips til hvordan du kan heve kaffenivået hjemmefra! 

Tynn eller kruttsterk kaffe er ille greier- tenk derfor over doseringen! Bruk måleskje, eller enda bedre en digital vekt for å naile morgenkaffen hver dag. Ekspertene anbefaler 60 gram kaffe per liter.

Prøv deg frem med ulike kaffetyper, det er store smaksforskjeller!

Friskt vann og rent utstyr er essensielt

Utforsk ulike bryggemetoder. Trakter? Kapsler? Espresso?

Prikken over aroma i'en? Ferske kaffebønner, gjerne kvernet rett før brygging. 

Få bedre arbeidsstilling

For å sitte best mulig bør du føle at du klarer å slappe av i overkroppen. Underarmene bør ligge hvilende på bordplaten. Bruk gjerne ekstern mus og tastatur for å avlaste.

Skjermen bør være sentrert foran deg slik at du slipper å krumme nakken for mye. Bruker du laptop kan du forsøke å sette denne på et skråstativ.

Bruk gjerne trådløst headsett - da kan du bevege deg mens du snakker i telefon eller er i møte. 

Hjemmekontor is the best excuse to

Dance like nobody's watching

Vi bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse.

En cookie, eller informasjonskapsel om du vil, er en liten tekstfil som vi lagrer i nettleseren din. En cookie inneholder kun tekst, er ikke et program og inneholder ikke virus. Besøkende på vår nettside (www.toptemp.no) vil få spørsmål om vi kan benytte cookies til å samle brukerdata. Vi bruker cookies til essensiell sporing for at nettsiden rent teknisk skal kunne fungere, og for å optimalisere innhold og design så våre kandidater og kunder får best mulig brukeropplevelse. Vi bruker også cookies for å analysere trafikkkilder og for å måle effekt av annonsekampanjer.

Les vår cookies erklæring for mer informasjon.

Les mer Godkjenner ikke