Digital markedsføring - noe for meg?

Markedsfører, markedsanalytiker, innholdsprodusent, art director, grafisk designer, performance manager, kreatør, markedsjef, KAM, client director.

Kjært barn har mange navn, men i bunn og grunn handler dog alle stillingene om det samme; nemlig det å skape et engasjement for et produkt eller en tjeneste. 

Fra print til digitale flater

Tidligere reklamerte man gjerne for produkter eller tjenester i det vi kaller trykte eller analoge medier. Typisk kjøpte man annonseplass i aviser, brosjyrer eller produktkataloger, eller så lagde man reklamer ment for TV-skjermen. Selv om disse mediene fortatt lever i beste velgående, har digitaliseringen likevel gjort at mange har flyttet fokus til andre kanaler, og da spesielt sosiale medier, søkemotorer og egne nettsider. Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Youtube, Twitter tar stadig større markedsandeler, og bransjen har blitt tvunget til å tenke nytt i markedsføringen.

Noe av årsaken til at bedrifter flytter fokus fra for eksempel TV til Facebook, er at det er vanskelig for markedavdelingen å måle den direkte effekten av reklamepengene fra TV. Sosiale medier har forenklet prosessen, og gir markedsførerene nøyaktige resultater og gode målinger. Samtidig ser man at kanaler som Facebook og Instagram når et langt større publikum enn det avisene typisk gjør. Facebook har snart 2 milliarder brukere og hver måned har Google rundt 2,5 milliarder brukere av sine tjenester. Markedsandeler forandrer seg, men i Norge har over 90 % av alle som er i alderen 18-39 år en profil i sosiale medier, og 68 prosent av Norges befolkning over 18 år bruker Facebook daglig. Det vil si i overkant av 2,7 millioner

I tillegg til sosiale medier er Google eller andre søkemotorer gode digitale flater, og helt klart noe man bør se på dersom man ønsker å drive trafikk inn til egne nettsider eller ta direkte kontakt med selgere. Med digital markedsføring måler man effekt umiddelbart og man kan teste ulike annonsesett for å se hva som fungerer best i de ulike kanalene.

Det viktigste når man snakker digital markedsføring er at man har en klar digital strategi og en nettside som er søkeoptimalisert. En del av arbeidet med strategi må tydeliggjøre hva som skal til for å treffe nettopp din målgruppe. Hva er dine potensielle kunders ønsker og behov? Hvilken informasjon eller budskap skal vi gå ut med, og hvordan er dette forankret i forhold til visjon, misjon og strategi? Noe av det markedsføring handler om, er å gi mottaker et relevant budskap. For å få til dette må de stille stille seg spørsmål som: Hvem skal du snakke med? Hvor skal du nå de? Hva skal du si? Og ikke minst sette noen call to actions – hva ønsker du å oppnå? Flere følgere? Branding/awareness? 

 

Karrierevei

Mulighetene er mange når det kommer til karrieremuligheter innenfor markedsføring. 

Er du av de kreative sjelene er det kanskje nærliggende å søke seg til roller som innholdsprodusent, kreatør, grafisk designer eller art director. Som innholdsprodusent får du mulighet til å skape innhold som skal publiseres på ulike digitale flater. Som kreatør skaper du de gode ideene, mens noen andre tar seg av gjennomføringen, som grafisk designer får du sette ditt visuelle stempel på stil. Som art director skaper du et visuelt inntrykk, gjennom design, ideer og kundeinnspill. 

Om du er interessert i markedsføring fra et mer analytisk ståsted er kanskje performance manager noe for deg. Som performance manager samler og overvåker du verdifull data og innsikt, som brukes i det kreative arbeidet. Mest sannsynlig er du godt kjent med Google, Google Analytics, Adwords, datadrevet attribusjon, SEO og SEM. 

Du kjenner kanskje også til ordet «søkeoptimalisering». Så mye som 90 % av alle kjøpsbeslutninger begynner med et søk – og fortrinnsvis på Google. Desto større kjøp, desto oftere googles det før kjøpsbeslutning tas. Søkeoptimalisering er gjerne en del av dette og din jobb blir å konvertere interesse videre til en direkte handling eller en langsiktig relasjon. Man snakker gjerne om to ulike måter å bruke søkemotorer for å utvide rekkevidden din på: ved organiske søk eller betalte søk. Organiske søkeresultater vil kreve at du forbereder nettsiden din for søkemotoroptimalisering (SEO), mens betalte søk blir gjort ved at du betaler for klikk, også kalt søkemotormarkedsføring (SEM).

Relevant innhold

Om du jobber med innhold er det viktig at du lager og poster innhold av høy kvalitet. Visste du for eksempel at det bare er de oppdateringene med høy relevanse for leseren som vil bli vist på sosiale medier? Om du for eksempel har en side for bedriften din på Facebook med mange tusen følgere, vil vanligvis så få som 3-4 % av innleggene dine bli sett på nyhetsfeeden til de som har likt sidene dine. Selv om du betaler for å nå ut til følgerne dine er det sannsynlig at du bare vil nå ut til et mindretall av publikummet ditt. Hvis du forstår mer om hvordan CRM-verktøyet ditt fungerer, eller hvordan du kan personalisere budskapet basert på nisjemålgrupper og algoritmer, blir du også en bedre bestiller av digitale kampanjer.

Om du ønsker å jobbe med markedsføring bør du ha forståelse for både teknologi, markedsføring og kundeinnsikt. Du må jobbe aktivt med å følge algorytmer, skape innhold som gir verdi, lage promoteringsplaner, sikre gode brukeropplevelser, gjøre research, jobbe med målgrupper, komme opp med ideer m.m. Markedsføring gir deg mulighet til å jobbe med sosiale medier, Google, nettsider, epost-markedsføring, annonsebannere, chatbots, blogg, native stories og en rekke andre digitale flater.

Det er iallefall slik bransjen ser ut i dag. I morgen er en helt annen historie. 

Vi bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse.
Les vår cookies erklæring for mer informasjon.
Godkjenner ikke